Program Koła Ekologiczno-Przyrodniczego
w Julianpolu
Program ten jest przeznaczony dla uczniów chcących poszerzać swoje zainteresowania w zakresie przyrody. Jego treści pozwalają na dokładniejsze pogłębienie i rozszerzenie wiadomości. Pozwala on zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka. Pomaga zagospodarować czas wolny tak, aby nie było w nim miejsca na nudę.
Cele
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów zjawiskami spotykanymi w codziennym życiu.
- Przygotowanie uczniów do konkursów przyrodniczych.
- Motywacja do wykonywania różnych zadań o charakterze proekologicznym.
- Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami, są poznawanie przyrody, oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Wykształcenie u uczniów umiejętności wybierania i prezentowania interesujących informacji z literatury popularnonaukowej, słowników i encyklopedii, korzystanie z Internetu i encyklopedii multimedialnych.
- Kształtowanie właściwych postaw ekologicznych i prozdrowotnych.
- Uaktywnianie uczniów.
- Nauka współdziałania w grupie.
- Nauka poprzez zabawę.
Procedury osiągania celów
- Obserwacja zjawisk pogodowych.
- Obserwacja roślin i zwierząt występujących w najbliższym środowisku.
- Rozpoznawanie za pomocą atlasów wybranych gatunków roślin i zwierząt.
- Badanie stopnia skażenia powietrza przy użyciu porostów – skala porostowa.
- Prezentowanie wyników obserwacji, prowadzenie różnej dokumentacji.
- Projektowanie wspólnych działań w rodzinie i szkole poprawiających stan środowiska.
- Układanie regulaminu przyjaciela przyrody.
- Założenie i hodowla roślin.
- Wycieczki piesze po okolicy.
- Dokarmianie zwierząt.
- Zbiórka surowców wtórnych.
Procedury osiągania celów
- Obserwacja zjawisk pogodowych.
- Obserwacja roślin i zwierząt występujących w najbliższym środowisku.
- Rozpoznawanie za pomocą atlasów wybranych gatunków roślin i zwierząt.
- Badanie stopnia skażenia powietrza przy użyciu porostów – skala porostowa.
- Prezentowanie wyników obserwacji, prowadzenie różnej dokumentacji.
- Projektowanie wspólnych działań w rodzinie i szkole poprawiających stan środowiska.
- Układanie regulaminu przyjaciela przyrody.
- Założenie i hodowla roślin.
- Wycieczki piesze po okolicy.
- Dokarmianie zwierząt.
- Zbiórka surowców wtórnych.
Formy pracy
- Praca zespołowa.
- Praca indywidualna.
- Zajęcia w terenie.
Metody
- Obserwacja.
- Doświadczenie, eksperymenty, badania.
- Problemowa.
- Dyskusja.
- Gry i zabawy.
- Praca z literaturą.
Plan przcy koła przyrodniczego
1. Zajęcia organizacyjne
Zapoznanie uczestników z planem pracy koła.
2. Przyroda wokół nas
Obserwacja pogody, prowadzenie kalendarza pogodowego.
Obserwacja przyrody pod kątem panującej pory roku.
Prace porządkowe w ogródku jesienią i wiosną, dbanie o czystość terenu przyszkolnego.
3. W zdrowym ciele zdrowy duch
Wdrażanie do zdrowego stylu życia – zdrowe odżywianie się, aktywny wypoczynek, rozwój zainteresowań.
- Spacery i wycieczki bliższe i dalsze.
- Założenie klasowego ogródka warzywnego, spożywanie warzyw.
- Pogadanka o zdrowym stylu życia – spotkanie z pielęgniarką.
4. Prowadzimy hodowle roślinne i zwierzęce
Założenie eksperymentalnej hodowli roślin doniczkowych (jak zrobić sadzonkę z łodygi).
Przesadzanie roślin doniczkowych.
Opis i pielęgnacja hodowli zwierzęcych.
5. Pracujemy z mikroskopem
Poznajemy działanie mikroskopu.
Obserwacje preparatów mikroskopowych.
Uczymy się wykonywać proste preparaty mikroskopowe.
Obserwacje mikroskopowe: włosa, wody z akwarium, drożdży, liścia rośliny akwariowej.
6. Udział w imprezach edukacyjno-ekologicznych
Obchody Dnia Ziemi
Udział w akcji „Sprzątanie Świata”
Dokarmianie zwierząt zimą
7. Wpływ wody na rozwój potomstwa roślin i zwierząt
Przeprowadzenie doświadczenia z pęcznieniem nasion.
Szukamy zarodka w nasieniu fasoli.
Czy woda potrzebna jest do rozwoju organizmów?
8. Bez wody nie ma życia?
Problemy gospodarki wodą.
Źródła zanieczyszczenia wody.
Burza mózgów - sposoby zmniejszenia zużycia wody w obrębie gospodarstwa domowego.
9. Jak bardzo zanieczyszczony jest nasz region?
Szukamy porostów - wskaźników zanieczyszczenia powietrza - czy je w ogóle znajdziesz.
Co to są kwaśne deszcze, jak wpływają na rozwój roślin?
10. Korzystanie z różnych źródeł wiedzy przyrodniczej.
Ukazanie możliwości poszerzania wiedzy o przyrodzie.
Poznanie multimedialnych programów przyrodniczych.
Doskonalenie techniki posługiwania się komputerem.
Poznanie ciekawostek ze świata przyrody.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą oraz planem; ustalanie ciekawych tras wycieczek.
Zachęcanie do czytania książek traktujących o przyrodzie oraz oglądania filmów przyrodniczych.
11. Rośliny wokół nas - wykonywanie zielników
Umiejętność korzystania z kluczy i atlasów do oznaczania roślin.
Poznanie zasad zbioru i suszenia roślin.
Sposób opisu zebranego materiału- wykonanie zielnika.
Zioła w naszej kuchni.
12. Jak w Polsce chronimy przyrodę?
Poznanie form ochrony przyrody w Polsce, park narodowy, rezerwat, pomniki przyrody, rośliny i zwierzęta chronione.
Załęczański Park Krajobrazowy.