Program Koła Ekologiczno-Przyrodniczego w MOW w Julianpolu

banner

Program Koła Ekologiczno-Przyrodniczego
w Julianpolu

Program ten jest przeznaczony dla uczniów chcących poszerzać swoje zainteresowania w zakresie przyrody. Jego treści pozwalają na dokładniejsze pogłębienie i rozszerzenie wiadomości. Pozwala on zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka. Pomaga zagospodarować czas wolny tak, aby nie było w nim miejsca na nudę.

Cele

  1. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów zjawiskami spotykanymi w codziennym życiu.
  2. Przygotowanie uczniów do konkursów przyrodniczych.
  3. Motywacja do wykonywania różnych zadań o charakterze proekologicznym.
  4. Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami, są poznawanie przyrody, oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
  5. Wykształcenie u uczniów umiejętności wybierania i prezentowania interesujących informacji z literatury popularnonaukowej, słowników i encyklopedii, korzystanie z Internetu i encyklopedii multimedialnych.
  6. Kształtowanie właściwych postaw ekologicznych i prozdrowotnych.
  7. Uaktywnianie uczniów.
  8. Nauka współdziałania w grupie.
  9. Nauka poprzez zabawę.

Procedury osiągania celów

  1. Obserwacja zjawisk pogodowych.
  2. Obserwacja roślin i zwierząt występujących w najbliższym środowisku.
  3. Rozpoznawanie za pomocą atlasów wybranych gatunków roślin i zwierząt.
  4. Badanie stopnia skażenia powietrza przy użyciu porostów – skala porostowa.
  5. Prezentowanie wyników obserwacji, prowadzenie różnej dokumentacji.
  6. Projektowanie wspólnych działań w rodzinie i szkole poprawiających stan środowiska.
  7. Układanie regulaminu przyjaciela przyrody.
  8. Założenie i hodowla roślin.
  9. Wycieczki piesze po okolicy.
  10. Dokarmianie zwierząt.
  11. Zbiórka surowców wtórnych.

Procedury osiągania celów

  1. Obserwacja zjawisk pogodowych.
  2. Obserwacja roślin i zwierząt występujących w najbliższym środowisku.
  3. Rozpoznawanie za pomocą atlasów wybranych gatunków roślin i zwierząt.
  4. Badanie stopnia skażenia powietrza przy użyciu porostów – skala porostowa.
  5. Prezentowanie wyników obserwacji, prowadzenie różnej dokumentacji.
  6. Projektowanie wspólnych działań w rodzinie i szkole poprawiających stan środowiska.
  7. Układanie regulaminu przyjaciela przyrody.
  8. Założenie i hodowla roślin.
  9. Wycieczki piesze po okolicy.
  10. Dokarmianie zwierząt.
  11. Zbiórka surowców wtórnych.

Formy pracy

  1. Praca zespołowa.
  2. Praca indywidualna.
  3. Zajęcia w terenie.

Metody

  1. Obserwacja.
  2. Doświadczenie, eksperymenty, badania.
  3. Problemowa.
  4. Dyskusja.
  5. Gry i zabawy.
  6. Praca z literaturą.

Plan przcy koła przyrodniczego

1. Zajęcia organizacyjne

Zapoznanie uczestników z planem pracy koła.

2. Przyroda wokół nas

Obserwacja pogody, prowadzenie kalendarza pogodowego.

Obserwacja przyrody pod kątem panującej pory roku.

Prace porządkowe w ogródku jesienią i wiosną, dbanie o czystość terenu przyszkolnego.

3. W zdrowym ciele zdrowy duch

Wdrażanie do zdrowego stylu życia – zdrowe odżywianie się, aktywny wypoczynek, rozwój zainteresowań.

  • Spacery i wycieczki bliższe i dalsze.
  • Założenie klasowego ogródka warzywnego, spożywanie warzyw.
  • Pogadanka o zdrowym stylu życia – spotkanie z pielęgniarką.
4. Prowadzimy hodowle roślinne i zwierzęce

Założenie eksperymentalnej hodowli roślin doniczkowych (jak zrobić sadzonkę z łodygi).

Przesadzanie roślin doniczkowych.

Opis i pielęgnacja hodowli zwierzęcych.

5. Pracujemy z mikroskopem

Poznajemy działanie mikroskopu.

Obserwacje preparatów mikroskopowych.

Uczymy się wykonywać proste preparaty mikroskopowe.

Obserwacje mikroskopowe: włosa, wody z akwarium, drożdży, liścia rośliny akwariowej.

6. Udział w imprezach edukacyjno-ekologicznych

Obchody Dnia Ziemi

Udział w akcji „Sprzątanie Świata”

Dokarmianie zwierząt zimą

7. Wpływ wody na rozwój potomstwa roślin i zwierząt

Przeprowadzenie doświadczenia z pęcznieniem nasion.

Szukamy zarodka w nasieniu fasoli.

Czy woda potrzebna jest do rozwoju organizmów?

8. Bez wody nie ma życia?

Problemy gospodarki wodą.

Źródła zanieczyszczenia wody.

Burza mózgów - sposoby zmniejszenia zużycia wody w obrębie gospodarstwa domowego.

9. Jak bardzo zanieczyszczony jest nasz region?

Szukamy porostów - wskaźników zanieczyszczenia powietrza - czy je w ogóle znajdziesz.

Co to są kwaśne deszcze, jak wpływają na rozwój roślin?

10. Korzystanie z różnych źródeł wiedzy przyrodniczej.

Ukazanie możliwości poszerzania wiedzy o przyrodzie.

Poznanie multimedialnych programów przyrodniczych.

Doskonalenie techniki posługiwania się komputerem.

Poznanie ciekawostek ze świata przyrody.

Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą oraz planem; ustalanie ciekawych tras wycieczek.

Zachęcanie do czytania książek traktujących o przyrodzie oraz oglądania filmów przyrodniczych.

11. Rośliny wokół nas - wykonywanie zielników

Umiejętność korzystania z kluczy i atlasów do oznaczania roślin.

Poznanie zasad zbioru i suszenia roślin.

Sposób opisu zebranego materiału- wykonanie zielnika.

Zioła w naszej kuchni.

12. Jak w Polsce chronimy przyrodę?

Poznanie form ochrony przyrody w Polsce, park narodowy, rezerwat, pomniki przyrody, rośliny i zwierzęta chronione.

Załęczański Park Krajobrazowy.

13. Zajęcia terenowe - osobliwości przyrodnicze naszej okolicy