Program zajęć biblioteczno-kulturalnych w MOW w Julianpolu

banner

Program zajęć
biblioteczno-kulturalnych
w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Julianpolu

Ja cię bez trudu nauczę tego, co przydać
się może, choćby po latach paru …
Ja tobie, jak kluczem, w cudowny
sposób otworzę pałace czarów.

Edward Szymański

Celem tego programu jest zachęcenie wychowanków do częstego i świadomego korzystania z wypożyczalni i czytelni, jak również uczęszczania do kin i teatrów. Pokazanie, że taka forma rozrywki może kojarzyć się z przyjemnością, a nie nudą i przykrym obowiązkiem. Służyć temu będą cykliczne spotykania w Bibliotece Publicznej w Krzepicach, wizyty w teatrze oraz kinie, czy też wyjazdy do muzeum, czy filharmonii.

W roku szkolnym 2014/2015 na zajęciach koła realizowana będzie innowacja programowa pt. Nauczanie przez przeżywanie „12 uniwersalnych wartości – już je dobrze rozumiem!” oraz projekt edukacyjny „Prawa człowieka – to jest w Twoich rękach!” w ramach działalności szkolnego klubu Amnesty International.

CELE

  1. Wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju wychowanka, w tym szczególnie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy oraz umiejętności działania w różnych sytuacjach ośrodkowych i poza ośrodkowych do odbioru informacji rozpowszechnianych przez media/prasę.
  2. Promowanie wartości sztuki i kultury.
  3. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania informacji i materiałów potrzebnych do rozwijania własnych zainteresowań.
  4. Doskonalenie techniki czytania.
  5. Kształtowanie u wychowanków postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
  6. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej, budowania więzi międzyludzkich.
  7. Kształtowanie postaw wyrażających się poszanowaniem zbiorów bibliotecznych, pracy bibliotekarzy, dziennikarzy, pisarzy, itp.
  8. Rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną.
  9. Utrwalanie nawyków kulturalnego obcowania z książką, czasopismem, gazetą, komputerem, kinem, teatrem.
  10. Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych, warsztatu informacyjnego biblioteki.
  11. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  12. Kształtowanie wyobraźni i dostrzeganie różnic między fikcją a rzeczywistością w przekazach medialnych.
  13. Rozwijanie umiejętności wybierania z książek i czasopism informacji interesujących ucznia.
  14. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
  15. Zwiększanie zasobów księgozbioru przy MOW w Julianpolu.

PLANOWANE REZULTATY:

  1. Czytanie dla zdobycia i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
  2. Poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z encyklopedii, słowników, innych wydawnictw i dokumentów.
  3. Umiejętność krytycznej analizy oferty mediów i dokonywania właściwego wyboru w  korzystaniu ze środków masowej komunikacji.
  4. Poznanie i zrozumienie podstawowych praw człowieka.
  5. Zapoznanie z uniwersalnymi wartościami moralnymi i ich stosowanie w praktyce.

METODY PRACY

  1. Spotkanie organizacyjne w ramach koła turystycznego w sali lekcyjnej.
  2. Popularnonaukowego- poświęcone omówieniu wybranych elementów potrzebnych do organizacji lub uczęszczaniu w wycieczkach, rajdach.
  3. Zajęcia teoretyczne pozwalające zdobyć i pogłębić wiedzę z zakresu koni i jazdy konnej.
  4. Zajęcia teoretyczne z zakresu BHP w czasie rajdów, wycieczek, jazdy konnej, poruszania się po ulicac.
  5. Praktyczno- ćwiczeniowe- wykorzystujące wiedze teoretyczną w praktyce np.: konkursy, krzyżówki, gry i zabawy.
  6. Zajęcia plastyczne - dokumentujące pracę koła.
  7. Wystawa kończąca pracę projektu edukacyjnego.

ZAJĘCIA TERENOWE

  1. Wychowanek nauczy się spędzać wolny czas w sposób kreatywny.
  2. Wychowanek zdobędzie wiedzę i podstawowe umiejętności z zakresu fotografii cyfrowej.
  3. Wychowanek posiądzie umiejętności krytycznego postrzegania otaczającego świata.
  4. W wychowanku nastąpi wzrost poczucia zaradności życiowej związanej z nabyciem umiejętności podnoszących prawidłową ocenę własnej wartości.

FORMY

  1. Zajęcia warsztatowe.
  2. Wyjazdy do Gminnej Biblioteki Publicznej w Krzepicach.
  3. Pogadanki.
  4. Wyjazdy do kina i teatru wg harmonogramu.
  5. Wyjazdy do muzeum (zgodnie z zainteresowaniami uczestników koła).

Innowacja programowa na rok szkolny 2014/2015
Nauczanie przez przeżywanie
„12 uniwersalnych wartości - już je dobrze rozumiem!”

Cykl zajęć warsztatowych skierowanych dla członków koła biblioteczno-kulturalnego „KULTURA-lni”. Zajęcia polegać będą na zapoznaniu z 12 uniwersalnymi wartościami moralnymi. Będą to:

  1. Szacunek
  2. Uczciwość
  3. Odpowiedzialność
  4. Odwaga
  5. Samodyscyplina- umiar i rozwijanie własnego potencjału
  6. Pokojowość
  7. Sprawiedliwość
  8. Szczęście, optymizm, humor
  9. Przyjaźń i miłość
  10. Solidarność
  11. Piękno
  12. Mądrość

CELE

Celem cyklu zajęć będzie zapoznanie i zrozumienie sensu podstawowych wartości moralnych. Dla potrzeb zajęć przyjęte zostały wartości i definicje łatwe i proste do zrozumienia, oraz łatwe do zastosowania. Członkowie koła na zajęciach będą mieli szansę „przeżyć” daną wartość poprzez udział w scenkach rodzajowych. Wykorzystywane będą metody aktywne, w tym drama.

ZADANIA

  1. Zapoznanie wychowanków z dwunastoma uniwersalnymi wartościami moralnymi.
  2. Nauka dokonywania wyboru pomiędzy dwoma wartościami.
  3. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
  4. Nauka tolerancji.
  5. Praca nad sobą i swoimi słabościami.

Na początek pracy planuje się przeprowadzenie ankiety sprawdzającej poziom rozumienia wartości. Na zakończenie cyklu spotkań przeprowadzona zostanie ankieta ewaluacyjna.

HARMONOGRAM PRACY KOŁA

Cykliczne wyjazdy do Gminnej Biblioteki Publicznej w Krzepicach

Wrzesień 2014
  1. Sporządzenie planu pracy na nowy rok szkolny, zapoznanie z programem i założeniami koła, oczekiwania członków koła.
  2. Wyjazd organizacyjny do biblioteki (założenia kart czytelnika, zapoznanie z ofertą biblioteki).
Październik 2014
  1. Wyjazd do kina na film pt. „Miasto 44”.
  2. Przygotowanie niespodzianki dla grona pedagogicznego z okazji Dnia Nauczyciela.
  3. Zorganizowanie konkursu literackiego pt. „Plusy i minusy bycia nauczycielem/ wychowawcą w MOW”.
  4. Spotkania grupy projektu edukacyjnego „Prawa człowieka …”.
  5. Początek realizacji innowacji programowej (przeprowadzenie ankiety, pierwsze zajęcia warsztatowe).
Listopad 2014
  1. Wyjazd do teatru (do wyboru z bieżącego repertuaru).
  2. Przygotowanie akademii z okazji 11 listopada.
  3. Realizacja projektu edukacyjnego „Prawa człowieka …”.
  4. Realizacja innowacji pedagogicznej.
Grudzień 2014
  1. Udział w Maratonie Pisania Listów w ramach działalności szkolnego klubu Amnesty International.
  2. Zakończenie projektu edukacyjnego, sporządzenie dokumentacji.
  3. Realizacja innowacji pedagogicznej.
  4. Przygotowanie jasełek.
Styczeń 2015
  1. Realizacja innowacji pedagogicznej.
  2. Wyjazd do kina (film wybrany z bieżącego repertuaru).
Luty 2015
  1. Realizacja innowacji pedagogicznej.
  2. Wyjazd do teatru na przedstawienie pt. „Balladyna” – 21.02.2015
Marzec 2015
  1. Realizacja innowacji pedagogicznej.
  2. Wyjazd do Filharmonii Częstochowskiej (wybór z propozycji Filharmonii).
Kwiecień 2015
  1. Współorganizacja Turnieju Międzyośrodkowego „1 z 10” – 01.04.2015
  2. Wyjazd do teatru na przedstawienie pt. „Przygody Tomka Sawyera” – 09.04.2015
  3. Realizacja innowacji pedagogicznej.
Maj 2015
  1. Podsumowanie efektów innowacji pedagogicznej.
  2. Wyjazd do muzeum (zgodny z zainteresowaniami członków koła).
Czerwiec 2015
  1. Wycieczka do lokalnej gazety (spotkanie z dziennikarzami).
  2. Podsumowanie całorocznej pracy, wykonanie ankiety ewaluacyjnej.
  3. Wyjazd nagrodowy dla najbardziej aktywnych członków koła.

Autorka programu: Katarzyna Malec